- Doe een online zwangerschapstest om er achter te komen of je zwanger bentPosted 11 years ago
- Mila en Senn worden de populairste babynamen van 2014Posted 11 years ago
- De 10 foto’s die je moet maken op de dag dat je baby geboren wordtPosted 11 years ago
- Ontwerp je eigen 3D printed iPhone casePosted 11 years ago
- Vandaag is Wereld SchoolmelkdagPosted 11 years ago
- Zoon van Kate en William geborenPosted 11 years ago
- Handige webshop: Mini&Co. heeft alles voor de babyuitzetPosted 11 years ago
- Mooi en ook nog fairtrade: Deze naamslingers van KiddyColorsPosted 11 years ago
- Meeste Nederlanders gaan dit jaar op ‘Staycation’: Ze blijven lekker in eigen landPosted 11 years ago
- Favoriete tas van Pippa Middleton nu ook in Nederland te koopPosted 11 years ago
Culinaire voorkeur speelt een grote rol in partnerkeuze
Liefde gaat door de maag, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Heinz Culinair Ketchup. Wat op het bord ligt, blijkt een grotere spiegel van de ziel te zijn dan menigeen denkt . “Je bent wat je eet” heeft niet alleen een functionele maar ook een emotionele betekenis, zo blijkt. Of je van de gestampte pot bent of van de verfijnde keuken, het verklapt veel over wie je bent. Zo vindt 87 procent van de Nederlanders het aantrekkelijk wanneer de partner of date goed kan koken en bijna twee derde valt op mensen met dezelfde culinaire voorkeuren. In het verlengde van het onderzoek werd het eerste Food Flirting Event georganiseerd. Conclusie: de sleutel tot de liefde ligt op je bord. Heinz lanceert de campagne ‘Food Flirting’ rondom de introductie van het nieuwe product Heinz Culinair Ketchup.
Heinz nam de proef op de som en organiseerde het allereerste Food Flirting Event. Single mannen bereidden hun favoriete gerecht voor – geblinddoekte! – single vrouwen. Alleen aan de hand van de culinaire voorkeuren en kookkunsten van de mannen, kozen de vrouwen de voor hen meest aantrekkelijke partner. Wat blijkt, vrouwen gaan voor mannen die spannende smaakcombinaties op tafel toveren en hier met passie over kunnen vertellen. Deelneemster Stephanie Jill Klok vertelt:
Ik was eerst wat sceptisch. Maar gedurende de dates werd ik op basis van het gerecht en de smaken op het bord, in combinatie met de stem, erg nieuwsgierig naar de persoon. Ik houd zelf van lekker eten en wanneer iemand echt aandacht aan het gerecht besteedt, geeft dat ook de zorgzaamheid van deze persoon aan. Een culinaire match is voor mij belangrijker dan ik dacht!
De gouden tip voor een eerste date is om met z’n tweeën de keuken in te duiken. Samen koken wordt namelijk door bijna 80 procent van de singles hoog gewaardeerd. Schroom niet om nieuwe gerechten en producten uit te proberen. Bijna driekwart van de Nederlanders vindt dit aantrekkelijk. Peil van te voren wel wat je date lekker vindt want 84 procent vindt het erg leuk als je zijn of haar favoriete eten in huis haalt. Esther Popelier, flirtcoach, beaamt de link tussen food en liefde:
Dat eten en verleiding bij elkaar horen, is een gegeven. Culinaire gewoonten en voorkeuren spelen zeker een rol bij de keuze van een partner. Raakvlakken daarin zijn belangrijk, aangezien eten een onderdeel is van ieders dagelijkse ritueel. Voor elkaar koken is daarnaast de ultieme vorm van aandacht geven. Liefde gaat daadwerkelijk door de maag.
Je kunt je date ook helemaal verknallen met je eetvoorkeuren en -gewoonten. De top 3 no-go’s zijn smakken (61%), fanatiek calorieën tellen (45%) en zeggen dat het eten van je moeder lekkerder is dan wat je eet tijdens je date (40%). Bijna één derde van de mannen knapt af op vrouwen die vegetarisch of alleen biologisch eten. Meer dan een kwart van de vrouwen daarentegen moet niets hebben van mannen die alleen maar van Hollandse pot houden. Bedwing jezelf als jij je date een hapje van je eten wil geven. Maar liefst twee derde van de singles vindt elkaar voeren namelijk not done.
Onbewust weten we blijkbaar al dat culinaire voorkeuren een grote rol spelen bij onze partnerkeuze. Zo is 60 procent van de singles zeer meegaand in hun eetvoorkeuren en eet 40 procent op een eerste date minder dan normaal. Ook laat de helft van de ondervraagden de knoflook links liggen, hopend op de eerste zoen.