Groep 8 bedenkt anti-rook campagne

By on June 25, 2013

Hoe vertel je een verhaal dat al zo vaak verteld is dat niemand het meer lijkt te willen horen? Met nieuwe personages en een nieuwe manier van vertellen. Dat is Rookalarm, de nieuwe campagne tegen jeugdroken van Pool Worldwide voor Stichting Rookpreventie Jeugd. In een reeks online minidocumentaires, ondersteund door een Hyves-platform, benadert de campagne het rookprobleem vanuit de meest fanatieke groep anti-rokers van Nederland: kinderen in groep 8. Want wie nooit met roken begint hoeft nooit te stoppen.

Waar het aantal rokers tot het begin van deze eeuw gestaag afnam, bleef het sindsdien vrijwel gelijk, en steeg het in 2012 zelfs voor het eerst weer. En dat terwijl er inmiddels niemand meer is die niet weet hoe slecht roken voor je is. Daarom werd begin april Rookalarm gelanceerd. Deze nieuwe campagne tegen jeugdroken probeert mensen niet te laten stoppen met roken, en vertelt ook niemand hoe slecht het voor je is. In plaats daarvan wil ze de politiek aansporen maatregelen te nemen die het moeilijker maken voor kinderen om met roken te beginnen, via kinderen en hun ouders. Want alle kinderen in groep 8 weten nog zeker dat ze nooit willen roken, maar een derde van hen doet dat vijf jaar later toch.

Bijzonder is de vorm van de campagne: in een aantal spannende en speelse korte films worden verschillende onderdelen van het rookprobleem behandeld. Tot nu toe verschenen er twee. In ‘Het Raadsel van Groep 8’ wordt uitgelegd hoe het kan dat kinderen allemaal niet willen roken maar dat een paar jaar later toch vaak gaan doen. ‘Het voorstel van groep 8’, de spraakmakende tweede film, laat zien hoe vijf kinderen onaangekondigd op bezoek gaan bij een van de grootste sigarettenfabrieken van Nederland om een presentatie te geven over hoe ze kunnen zorgen dat kinderen niet met roken beginnen. In de komende maanden zullen nog drie films verschijnen.

Naast de online documentaires maakt Rookalarm gebruik van een eigen platform op Hyves, waar kinderen kunnen laten zien dat ze later nooit willen roken en pakjes kunnen maken met een lelijk ontwerp en een vieze smaak. In twee maanden werden al meer dan 30.000 kinderen lid van de Hyve van de campagne. Daarmee is het nu al een van de drie meest succesvolle Hyves-campagnes aller tijden. Bovendien werd de campagne uitgebreid besproken in Hart van Nederland en het jeugdjournaal, en werden de de video’s op youtube al meer dan 75.000 keer bekeken.

Stichting Rookpreventie Jeugd werd in 2009 opgericht door longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter om het aantal jongeren dat met roken begint te verminderen. Naast Rookalarm staat de stichting ook achter de website tabaknee.nl, waar stukken worden gepubliceerd over de manier waarop de tabaksindustrie invloed uiteofent op de Nederlandse politiek.

About Redactie

KnockedUp.nl is een online magazine voor (aanstaande) mama's & papa's. Ons redactieteam schrijft over alles wat je maar wilt weten op gebied van zwanger worden, zwangerschap, fashion, celebs, gezin, relatie, tips & advies. Volg ons ook op Twitter en Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *